Sivut

lauantai 21. maaliskuuta 2020

Kotiopetus kokovartalopeilistä

Ensimmäinen viikko takana kotiopetusta ja hyvin on mennyt! Lukiolaisella kaikki hyvin ja hän käyttää jonkinsortin livevideopuheluita koulun kanssa. Ihana että varoittaa aamulla klo 8.00 alkavasta, niin en ole yöpukusillani taustalla heilumassa ja huutelemassa MITÄ?! En kuullut!!

Nelosluokkalainen toivoi pääsevänsä jo kolmantena päivänä takaisin kouluopetukseen, hän on niin pedantti ja pelkää luokalleen jäämistä. No, nyt kun hänen ope otti WhatsAppin käyttöön, ja valvoo etenemistä kuvin, on huoli helpottanut. Hyvä näin! Yhteisöllisyyttä ja kouluruokailua hän ikävöi, mutta tämä vahvistaa taas uskomustani hänen tulevasta ammatistaan sosiaalityöntekijänä. Hän on niin kultainen ja huomaavainen ja yhteisöllinen.

Facebookissa on levinnyt haaste nuoruuskuvista ja eilen illalla latasin koko joukon minäkuvia. Kun en osannut valita vain yhtä kuvaa, piti ladata "albumillinen". Sattuvat kaikki olemaan itsenäistymisen aikaisia (17-18v), koska muut kuvat ovat äidilläni. Hassua miten 20 vuotta näytti niin vähälle ja silti niin paljolle. Niistä kuvista kaipasin vain vapautta (en ollut vielä äiti vaikka yritys oli jo), ja se on seikka, joka nyt on elämässäni pinnassa. Siis kyllästyminen jopa äitiyteen. Kun olen aina kaikkialla ja teen kaiken 110%:sti ja kaikkea on aina jotenkin liikaa, käytän jopa tarvittavaa tunnetta jotenkin liikaa ja liian intensiivisesti, niin ei kai se ole ihmekkään että tulee överit. Toiseksi, kyllähän se on vaativaa ja raskasta olla lapsesta asti äiti kolmelle lapselle ja varsinkin erityislapselle. En ole voinut levätä välillä, kun ei ole tukijoukkoja. Olemme aina vain tällä ydinperheellä. Kun on oppinut elämään jonkin asian kanssa, se tuntuu luonnolliselle. Meillä mm. se, ettei ole ollut avuksi lastenhoitajia.

Mutta sain minäkin kuvia selaamalla kotiopetuksen kokovartalopeilillä katsottuna. Olen muuttunut, mutta niin minun kuuluukin, en ole enää sama ihminen. Silloin olin nuori, kaunis ja hoikka. Nyt olen melkein nuori, kaunis ja tukeva! Ihan hyvä ihminen minä olen, nykyiseen muuttumisenhaluuni vaikuttaa enemmän ulkopuolelta tulevat kritiikit tavoistani toimia, ajatella ja olla, joiden takia olen ehkä ajatellut että minun pitää muuttua. Ja tottahan se on, kun minä muutun - koko maailma muuttuu. Tämän olen nyt oppinut kokovartalopeilistä. Ja minä riitän. Haluan kyllä edelleen kokeilla täällä blogissa rajojani, tämä on ollut opettavaista ja on ihanaa kun on edes yksi paikka missä suoltaa mieltä rajoitteista riippumatta.

6 kommenttia:

  1. Aivan ihanasti kirjoitit. <3 Lapsista, on niin jännä miten kukin ovat ihan omia persoonia ja mikä toimii toiselle, ei toimi välttämättä toiselle.

    Viekä en ole osallistunut tuohon kasari/ysärihaasteeseen vaikka olen joskus blogiin postannut kauheita kuvia kasari-ja ysäriajoilta heh. Silloin sitä ajatteli olevansa ruma ja pyöreä, kun olikin tosi hoikka ja nuoret ovat aina nättejä. Nyt pitää muistaa tässä tukevoiduttuani, että hei kohta 99-vuotiana mummini mielestä olen todella nuori ja sirpakka. Eli kaikki on suhteellista.

    Sydämellistä sunnuntaita teille ja ihanaa, kun olet täällä, tykkään aivan valtavasti näistä postauksista ja kiitos monista mahtavista kommenteista. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa! Kiitos huomiosta! Entisajan kameroiden kinofilmitekniikkakin taitaa olla pulskistava, tietääkseni. Mutta valmistetaanhan peilejäkin tarkoituksella hoikentaviksi.

      Minusta aikuinen nainen on kaikista kaunein ja kauneimmillaan, koska elämänkokemus ja viisaus ei asu nuoressa. Jokainen jälki ikääntymisestä on siis minun silmissä kaunista, ja sitä en halua itse peitelläkään. Ja kyllä minunkin 38-vuotiain silmin sinä olet vielä nuori ja sirpakka, mutta kauniimin kuin nuorena. <3

      Poista
  2. Moni hyvä asia lähtee liikkeelle itsensä hyväksymisestä. Kaikki ympärilläkin alkaa näyttää kauniimmalta.Eikä kaikki kauneus ole ulkoista. Se on myös tavassa olla, sanoa, sanoittaa, puhua, kohdella,kohdata. Sinun kirjoituksissasi on paljon kaunista, hyviä huomioita ja osuvia oivalluksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos tästä! Olen ajatellut, että juttuni kuullostaa lähinnä katkeran vanhan akan negatiivisilta valituksilta, kun yritän täällä leikkiä pikkulasta suoltamalla ulos sen, mikä hyvälle sillä hetkellä tuntuu, ja miten silloin ajattelen ja en ehkä "oikeassa" elämässäni uskaltaisi tehdä, sanoa tai ajatella.

      Poista
    2. On hyvä, kun on paikka missä voi puhallella 👍 Jokaisessa meissä on kai se pikkulapsikin tallella, koka nousee välillä pintaan ja ääneen. Se sama pikkulapsi, joka ei lakkaa ihmettelemästä ja tutkimasta! Eikä turhia suodattele sanomisiaan. Se tekee hirveän hyvää välillä!

      Poista