Sivut

maanantai 4. toukokuuta 2020

Olenko saalis vai saalistaja?

Saaliseläin piilottaa kipunsa, heikkoutensa ja vanhuutensa viimeiseen asti. Säikähtäessään saaliseläin pinkaisee hädissään karkuun, pysähtyy piiloon hetkeksi miettiäkseen seuraavaa siirtoaan ja jatkaa matkaansa suunnitelma B:llä. Saaliseläin on myös nopea oppimaan. Jos saaliilla tyypillisesti sijaitsee silmät sivuilla, nähdäkseen paremmin sivuilleen, ei ihminen ainakaan tämän perusteella ole saaliseläin.

Meillä sattui vappuna haveri, kun liian utelias assistenttini (kissa) meni katsomaan liian läheltä koiran luunsyöntiä. Rääkäisy oli hirvittävä, mutta säikähdyksellä selvittiin, ellei tule jälkikomplikaatioita. Assistentti on seurannassa edelleen, vaikka onkin ihan normaali. Kissa kun on saaliseläin.

Tästä jäin miettimään jälleen omaa napaa. Mikä minä oikein olen?

Viikko sitten maanantaina soittelin terveyskeskukseen jättämistäni labratuloksista, ja hoitaja kysyi kuinka minä voin. En osannut vastata. Niin, kuinka minä voin? Olen hoitanut, huolehtinut ja murehtinut taas kaikkien muiden asioita niin paljon, etten ole tajunnut omaa pahaa oloa. Heikkouteni on, että tiedostan jollain tavalla (terveyden)tilani, mutta havahdun vasta pohjalta.

Olen tiedostanut fyysisen heikkouteni, mutta juossut elämää eteenpäin ja esittänyt tervettä. Vähätellyt vaivoja, piilotellut oireita ja aina niille on jokin selitys. Nyt loppui veto, oli pakko pysähtyä ja ottaa käyttöön plan b.

Seuraavien oireiden kanssa olen tällä haavaa elänyt niitä oireiksi tajuamatta, noin viimeiset reilut 6kk:tta;

  • Sydän ei (selittämättömällä tavalla) tunnu omalle. Kipua ei ole. Leposyke normaalin 50 sijaan 70-77.
  • En jaksa fyysisesti mitään. 10m matka ja olen loppu, jalat eivät vain kanna.
  • Tavarat tippuu käsistä.
  • Lihakset tuntuu koko ajan samalle, kuin 10 minuutin tärinälaitteessa olon jälkeen.
  • En ymmärrä mitään, kaikki täytyy tarkastaa moneen kertaan.
  • Lähimuisti on olematon. En muista enää puhelun jälkeen mitä olen puhunut.
  • Silmien auki pitäminen on vaikeaa, noin ihan fyysisesti. Joutuu siis nostamaan kulmia koko ajan eikä sekään poista vaivaa.
  • Silmät kuivuu päähän. Paksuin silmägeelikään ei auta vaikka silmiä uittaisi siinä.
  • Yläripset kääntyy silmiin ja hankaa silmän pintaa. Ripsiväri auttaa hieman, kun sillä "liimaa" ripset pystysuoraan ylöspäin.
  • Nivelkivut.
  • Vatsa on pallo. Eniten rintojen alta.
  • Nesteturvotus koko vartalossa, aamulla pahinta.
  • Kaksoisleukaa muistuttava kova heltta koko kaulan alueella. Kaula on V-kirjaimen muotoinen.
  • Paino on noussut melkein 20kg puolessa vuodessa.
  • Aivosumu. En osaa selittää. Kaikkea peittää usva näkökyvystä ajatuksiin.
  • Iho on niin kuiva, ettei siihen auta mikään voide. Meikkiä ei oikein voi käyttää, kun posket hilseisee niin paljon.
  • Vessaan ei ole asiaa.
  • Juon 3l vettä päivässä, ja siitä tulee ulos vain noin puolet.
  • Ikenet on kipeät ja nousseet.
  • Kynnet kuivuu ja lohkeilee.
  • Uni on rikkonaista ja koko ajan väsyttää. Syvää unta 53min-1,5h/yö (älykello).
  • En ole koskaan itkenyt, se on turhaa. Nyt itken kaikesta, kuin raskaana ollessa.

Rakas Lukijani. Luettelin oireet enemmän itselleni muistiin, en siksi että kaipaisin sääliä tai tervehtymistoivotuksia, mielummin toivoisin naurunpyrskähdystä tai typeryydestäni päivittelyä. Jos jaksaisin, niin tekisin sen itsekin. Nyt kilpirauhasen vajaatoimintaan määrätty lääkitys on nostettu, ja kädet kasvoilla mietin, että miten ihmeessä olen päästänyt viimeiseen 1,5 vuodessa itseni tähän kuntoon. En kertakaikkiaan ymmärrä. Minulle tyypillisimpiä oireita ja minä vain suljen silmäni. Tämän sairauden (?) kanssa olen elänyt noin 6 vuotta ja koskaan en ole annosnostolta selvinnyt yhtä vuottakaan.

Tiedän, että tämä on osin lapsuudesta opittu toimintatapa, ainakin silloin olen ollut saaliseläin. Enkä oikein keksi miksi olisin opetellut saalistajaksikaan, kun ei ole mitään mitä saalistaa. Tai onhan jokainen meistä tavallaan saalistaja, ei kai täällä muutoin elossa oltaisi.

Nyt koronakin alkaa näkyä sen verran yläkerrassa, että alan kaivata kauppaan..

MINÄ HALUAN PITKÄN KAAVAN MUKAAN OSTOKSILLE!

RYHMÄOSTOKSILLE!

HALAILEMAAN MYYJIÄ!

MINÄ HALUAN HALATA TEITÄ KAIKKIA!

*suukko*

5 kommenttia:

  1. Arvostan rehellistä tekstiäsi. Itsekin joitain oireistasi tunnistan, mutta harvemmin ne naurattavat. Aivosumu ehkä joskus, kun olen niin pönttönä 😅

    VastaaPoista
  2. Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun olin lihonut 13 kiloa aina väsyneenä, aivosumussa,palellen, sain sitten viimein diagnoosin. Meni aikaa oikean annoskoon tintraamisessa. Oletko mittauttanut varastorauta (ferritiini) määräsi? Taas puhun omasta kokemuksesta. Minulla oli osa noista sinun oireistasi, ferritiiniarvo osoittautui aivan liian matalaksi, se oli 9 kun normaaliarvo on 100-150. Söin puoli vuotta rautaa, ja nyt ferritiini oli 130. Monet vaivat ovat nyt poissa. Hyvää viikonalkua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole ferritiiniä mitattu. Aina kun olo on kehno, näkyy se myös kilppariarvoissa. Thyroxia nostamalla paranee olo. Nyt odotan sitä onnea, menee hetki ennen kuin olo korjaantuu. Sanotaan ettei ihmepilleriä ole, mutta tavallaan on, minulla. Mutta pidän mielessä tuo varastoraudan, kiitos!

      Poista
  3. Väsymyksen korjaamisessa auttaa myös B-vitamiini. Sehän vaikuttaa raudan imeytymiseen.

    VastaaPoista