Sivut

lauantai 22. elokuuta 2020

Perjantainen toinen ajokerta (aikuisiällä)

Eilen ajoin kahden viikon tauon jälkeen toisen ajotunnin, ja se meni hyvin, kai! Opettaja on niin filosofinen, etten aina ymmärrä hänen tarkoitusta, hänen yrittäessään auttaa ajopelossani. Ymmärsin, että hän on opiskellut Turun yliopistossa liikennepsykologiaakin. Haluaisin kuulla suoraan virheeni, mutta niitä ei kuule millään! Jos Suomessa on kolme miljoonaa autoilijaa, niin puolia tästä ajotapani miellyttää ja puolia ei. Jokainen kuitenkin tekee yhden virheen jokaisen ajokilometrin aikana, myös kuulema ajo-opettajani.

Hän sanoi, että yhteensä noin 12km:n ajoni onnistui loistavasti, ja tässä minäkin olen samaa mieltä auton käsittelyn suhteen. Itse ajosta en juuri mitään enää muista. Liikennesäännöt ja auton käsittelyn kuitenkin "hallitsen erinomaisesti". Pystyn keskustelemaan samalla henkeviäkin asioita, en tiedä jututtaako opettaja tarkoituksella vai ilman. Kaksi kertaa sain auton sammumaan, molemmat tasa-arvoisissa sataman risteyksissä. Auto sammui, koska väistin oikealta tulijaa ja auto ei lähtenytkään kolmosella enää liikkeelle.. Tämä on siis minulle selvä asia, mutta ja yritin vain nopeasti päästä tietä tukkimasta pois, ensin kiireellä painaen kaasua. Ei onnistunut. Vaihteen vaihto 1:lle, käynnistys ja liikkeelle lähtö ei pitkään kenenkään aikaa kuluttaneet. Onneksi!

Ajoimme myös mennen-tullen erittäin kapean, molemmin puolin pysäköidyn tienpätkän kaupungilla, ja tämä meni mielestäni ihan pähkinöiksi, vaikka ruumiita ja naarmuja ei tullut. Annoin tietä rekoillekin siirtymällä parkkiruutuun pariin otteeseenkin. Minusta tilanteet meni huonosti, vastausta tai varmennusta tästä en saanut tietenkään, mutta kun kysyin, että teinkö liikennerikkomusta josta voisi sakottaa, niin en. Tämä oli tärkeä tieto.

Kuvituskuva (tasa-arvoinen risteys).












Tämä auton sammuminen tasa-arvoisessa risteyksessä ei ollut minulle noloa. Mutta Kun mietin, että miksi niin tapahtui, vaikka ennakoin tilanteet, niin pelkäsin, että oikealta tuleva haluaa tahallaan ajaa kylkeeni. Sama juttu rekkoja ohittaessa. Rekatkin haluaa ehdottomasti ajaa ylitseni. Ja kaikki jalankulkijat ja pyöräilijätkin oikein tähtää ajamani auton alle!!

Ja sain taas kotitehtävän. Pitää päästä mutta sanasta eroon, se ei kuulema tee minulle hyvää. Sen voi korjata "ja". Minä olen täydellinen, mutta minä teen virheitä. Minä olen täydellinen, ja minä teen virheitä. Okei, sopii!

6 kommenttia:

  1. Upeaa, että uskallat taas ajaa autoa, vaikeissakin paikoissa. Kyllä ne taidot ovat automatisoituneet, vaikka ei olisi ajanut vuosiin. Tietysti riippuu myös siitä, miten monta vuotta ehti ajaa ennen ajopelon iskemistä. Paljon lykkyä sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! En ajanut kortin saatuani yhtään, mutta nyt vaan päätin, että ajan juuri siellä missä käsketään. Kolmatta kertaa en enää aja korttia :D

      Poista
  2. Hienoa! Jatka vaan, kyllä se rohkeus kasvaa. Ja tahallaan ne jututtavat, tulin siihen tuokseen aikanaan omaa korttiaajaessani sata vuotta sitten. Minulla myös on ongelma tuon mutta -sanan kanssa. Välillä se tulee ihan vääriinkin paikkoihin. MUTTA sen voi joskus kokonaan poistaa tai korvata jollakin toisella sanalla. Hyvää alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Vauhdikasta ja ihanaa syksyn makuista viikkoa sinnekin!

      Poista
  3. Tsemppiä vaan, kyllä sen aikuisiälläkin auton ajamisen oppii! Olen myös itse huomannut viime aikoina, että vaikka kortti on ollut vuosikymmenet, niin edelleen löytyy asioita, joita en voi sanoa ymmärtäväni. Esimerkiksi yksityisten ajoneuvojen varoitusvilkut, miten niihin kuuluu reagoida? Hätäajoneuvoa tietenkin väistetään, mutta mitkä ovat velvoitteet, kun yksityisistä autoista löytyy tällaisia LED-laitteita:

    https://www.tammivilkut.com/

    VastaaPoista
  4. Kyllä auto voi sammua joskus risteykseen myös kokeneelta kuskilta. Talvella olen myös välillä tarvinnut käynnistysapua kovan pakkasen vuoksi, kun auto ei olekaan lähtenyt käyntiin. Mielestäni on hienoa, että ajat ajopelostasi huolimatta, ei sen täydellisesti tarvitse mennä, mukavia autoilumatkoja sinulle. https://www.hinausjariantero.fi/palvelut/apuvirta

    VastaaPoista